De afgelopen dagen gaf ik op Instagram en Facebook zeven tips. Zeven tips in zeven dagen voor meer tijd voor jezelf. Heb je ze gemist en wil je ze terugzien, bekijk dan mijn Instagram Highlights

Ik kreeg veel reactie op de tip ‘zeg eens nee’. Blijkbaar brengt dat dus wel wat teweeg. Want ik zei het allemaal wel zo makkelijk en ‘ze wist ook wel dat ze het moest doen’, maar ja. Om het dan ook daadwerkelijk te doen. Dat is natuurlijk twee.

Eerder schreef ik al een blog over een kruis in je agenda zetten (dat was ook een tip) en vervolgens ook nee zeggen tegen alles wat er dan toch op je pad komt (lees hem hier terug).

Maar dat helpt nog steeds niet tegen het volledig nee zeggen.

Dus als kleine bonus na afgelopen tips, krijg je hierbij de vijf stappen waarmee je leert ‘nee’ zeggen zonder schuldgevoel.

Nee zeggen tegen de ander, is ja zeggen tegen jezelf.

Als eerste even dit:

  • ‘Nee’ is het antwoord op een vraag van iemand. Het is dus geen afwijzing richting de persoon die die vraag stelt. Dat schuldgevoel is dus niet op zijn plaats.
  • Als je ‘ja’ zegt tegen iets wat je zelf eigenlijk niet wilt, doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook die ander. Grote kans namelijk dat je dat waar je ja tegen hebt gezegd maar half doet en ook nog eens met tegenzin. En daar hebben jullie beiden dus niets aan.
  • Als je vaker nee zegt, trek je niet meer elke keer aan het kortste eind. Dus word je minder geleefd en daardoor kom je minder onder druk te staan. En je weet zelf, daar word je een leuker mens van.
  • Zoals ik ook al zei in de tips, nee is iets positiefs. Je hebt het recht om nee te zeggen. Net als iedereen. Waarom zou jij het niet mogen? Nee is positief, want jij kunt je focussen op dat wat jij belangrijk vindt en anderen krijgen meer respect voor jou en jouw (waardevolle) tijd. Bovendien, mensen die overal ‘ja’ op zeggen, worden vaker voor lief genomen.

Nog steeds het idee dat het lastig is?

Dan helpen deze stappen je verder:

  1. Denk eerst goed na. Weeg voor- en nadelen af. Eventueel kun je zelfs de ander vragen om ‘bedenktijd’, zodat je in alle rust je afwijzing kunt formuleren. En als je dat nou echt moeilijk vindt, schrijf die afwijzing dan eerst een keer op. Om te oefenen.
  2. Zeg duidelijk en rustig nee. Draai er niet omheen en schiet niet in de verdediging. Als je wilt, kun je natuurlijk wel je afwijzing wat vriendelijker maken: “dank je wel voor de uitnodiging, maar ik kan er niet op in gaan”.
  3. Verzin geen smoesjes, sta voor je weigering en vertel kort (!!!) waarom het niet lukt.
  4. Zeg nee, gebruik geen vage woorden als ‘liever niet’ of ‘misschien’. Daarmee laat je namelijk toch ruimte over voor de ander om je antwoord als een ‘ja’ te interpreteren. Of het er alsnog bij je door te drukken.
  5. Wees begripvol als de ander teleurgesteld is. Dat betekent dus niet dat je een verklaring af hoeft te leggen (maar dat mag wel). Eventueel kun je de ander wel een alternatief bieden: ‘ik kan niet, maar ik ken wel iemand die misschien wel kan’. Let op: jij bent niet verantwoordelijk voor de oplossing, maar meedenken kan natuurlijk altijd.

Heb je ondanks deze tips toch te snel toegestemd? Geen zorgen, ‘nee’ zeggen kan dan altijd nog. Het is jouw beslissing en jouw leven. Gebruik dan alsnog bovenstaande vijf stappen.

En dramt iemand door? Blijf rustig je ‘nee’ herhalen. Verzin geen extra redenen erbij, er is geen reden dat jij je verantwoordt. Blijft die persoon toch pushen, zeg dan dat je het vervelend vindt en eindig het gesprek.

It’s that easy 😉

Nou dat valt alles mee toch…? Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar probeer het eens. Start klein, bij iemand in je nabije omgeving waarbij het niet zo ‘erg’ is om nee te zeggen. Maar kijk eens wat het je brengt. Hoe die ander reageert. En hoe jij je vervolgens voelt. En breid het dan uit. Steeds een beetje groter, vaker en bij iemand anders. Je zult zien, het valt écht alles mee.

En als je het toch nog lastig vindt, misschien is het dan een idee dat we een keertje Skypen. Gratis en vrijblijvend. Een half uurtje 1 op 1 aandacht, waarin je jouw vragen kunt stellen en je minimaal twee waardevolle tips krijgt.

Vraag de sessie hier aan!