Zoals je misschien weet, ben ik geen sporter. Ik heb veel zelfdiscipline, maar die laat het volledig afweten als het op sporten aankomt. Is nu eenmaal zo. Ik heb er van alles aan geprobeerd te doen, maar altijd zonder (langdurig) succes. Die paar weken sportschool hou ik wel vol, dat wekelijks hardlopen ook wel een maand, maar dan gebeurt er weer iets – een vakantie, een regenbui, een ziek kind, zelf ziek – en dan is mijn ritme weg en ga ik niet meer. Ik ben echt een meester in excuses bedenken vanaf dat moment. Zo goed dat ik ze zelf geloof en dus niet meer ga.

Maar ja, ik ben ook geen 21 meer, hou van lekker eten en een glas wijn, en twee zwangerschappen doen ook van alles met je lichaam. Bovendien wil ik ook gewoon fit blijven, want ik weet dat ik me dan beter voel.

Dus nu het einde van het jaar in aantocht is, of liever gezegd: het begin van 2019 nadert en de term ‘goede voornemens’ weer te pas en te onpas verschijnt, zet me dat toch aan het denken.

NU is het moment.

Want NU is het moment. Tijd om weer aan de slag te gaan met goede voornemens om daardoor van 2019 een nóg succesvoller jaar te maken. 80% van de Nederlanders maakt immers voornemens voor het nieuwe jaar (dat 85% daarvan ze niet volhoudt, dat wordt dan weer niet zo vaak benoemd). Dus eigenlijk hoor je er niet bij als je geen goede voornemens maakt.

En om me dan helemaal over de streep te trekken, het is bewezen dat mensen die doelen stellen succesvoller zijn. Of eigenlijk, dat de enige weg naar succes het stellen van doelen en het uitvoeren van de daarbij behorende acties is.

Met andere woorden, let’s do this. Aan de slag met die voornemens. En doordat ik ze nu hieronder voor je opschrijf, zijn jullie ook nog mijn stok achter de deur…

Nu ken ik mezelf. Die lijst met voornemens die maak ik zo, die doelstellingen schud ik zo uit mijn mouw. Er zijn genoeg dingen die ik eindelijk weer wil gaan doen, dingen (en mensen) waar ik meer aandacht aan zou willen besteden, zakelijke doelen die ik wil bereiken en dingen waarvan ik vind dat ik ze moét doen omdat dat goed voor me is.

Dus als ik wil, is die lijst zo af. En daar zit dan ook meteen een grote valkuil. Wetende dat dus maar 15% van de mensen die voornemens volhoudt, wil ik dat mijn voornemens op zijn minst ook een beetje haalbaar zijn. Want als ik van tevoren al denk ‘dat lukt me nooit’, dan gaat het dus ook nooit lukken.

Dus heb ik voor mezelf mijn goede voornemens opgesteld aan de hand van drie uitgangspunten, waarin een thema centraal staat.

2019 staat voor gezond leven

Jouw jaar draait om…
Stel je voornemens op aan de hand van een thema. Stel je eens voor dat je net als ik niet zo sportief gedisciplineerd bent, maar toch wil sporten. Een doel voor mij zou zijn: ik wil minimaal een keer per week sporten. Nu ik dit alleen al opschrijf, weet ik al 100% zeker dat het me niet gaat lukken. Gewoon, omdat ik mezelf ken. Maar door het voornemen als ‘subdoel’ aan een groter thema – gezond leven – te hangen, wordt het ineens iets anders. Gezond leven is voor mij:

  • Gevarieerd en gezond eten en drinken
  • Regelmatig sporten
  • Mentale ontwikkeling
  • Mijn lichaam laten herstellen van een zwangerschap

Dus binnen mijn thema gezond leven, hoort een subdoel ‘regelmatig sporten’ en dat behaal ik door de actie ‘een keer per week naar yoga’.

Het is dus iets wat ik wil behalen, maar het heeft minder impact als het een weekje niet lukt. Mijn grote doel (gezond leven) wordt er immers niet direct door geschaad. De druk valt weg en daarmee ook de angst om te falen. In het grote geheel maakt het niet uit als ik een keer een week niet sport, een keer MacDonalds eet of een periode wat minder lees. Het thema geeft mij richting en daar kan ik naar gaan leven. En als het dan even wat minder gaat, dan stuur ik bij en ga ik weer door. Klinkt een stuk positiever toch?

Wat past bij jou?
Laten we even doorgaan op mijn thema: gezond leven. Een doel daarbij is regelmatig sporten. En dat kan door verschillende acties. Van een keer per week yoga, tot drie keer per week sportschool, tot een marathon lopen en in competitieverband Crossfit doen.

Ik heb voor mezelf bepaald welke acties bij mijn passen. Want daardoor is de kans dat ik het ook ga behalen, groter. Elke keer als ik deze actie uitvoer, dan zie ik dat als het behalen van mijn doel. Elke week dat ik naar yoga ga, heb ik een doel behaald. Elke dag dat ik een gezonde maaltijd kook, heb ik mijn doel behaald en werk ik daarmee aan mijn ‘grote’ thema: gezond leven.

42 kilometer en 195 meter, of toch niet?

Klein, kleiner, kleinst
Hoewel ik écht nog de droom heb om ooit een marathon te lopen, weet ik dat dit te groot is om meteen van mezelf te gaan verlangen dit jaar. Dus staat dit niet in mijn doelen. Vorig jaar liep ik 7 kilometer tijdens de Singelloop in Leiden (ik schreef er hier over), dit jaar wil ik iets vergelijkbaars lopen. Dat is wat realistischer dan een marathon.

Door het klein te houden, blijft het positief en haalbaar. En mocht ik dan gedurende het jaar toch ergens wat van mijn thema afwijken, dan is het ook makkelijker om weer bij te sturen. En zal ik gedurende het jaar steeds beter in mijn thema gaat leven.

Gezond leven is dus mijn thema voor 2019. Mijn privé thema, want ook zakelijk heb ik een thema. Maar daarover later vast een keer meer.

Ik ben benieuwd wat je van deze opzet van goede voornemens maken vindt. Zou het voor jou ook zou kunnen werken? En als je hiermee aan de slag gaat, vergeet dan niet jezelf ook te belonen. En te realiseren wat je wel bereikt en dat je hierdoor misschien wel tot die 15% behoort die de goede voornemens behaald. Omdat het iets is wat je écht wil en niet iets is wat je doet ‘omdat het moet’ of ‘zo hoort’. Deel je jouw goede voornemens met me?

Ik wens je alvast een fantastisch mooi 2019 toe, waarin jij jouw leven leidt aan de hand van jouw voorwaarden. En waar misschien jouw goede voornemens wel een belangrijke rol in spelen. Happy New Year!