Vorige week liep ik voor het eerst in mijn leven mee met een hardloopevenement, 7 kilometer tijdens de Leidse Singelloop. Nu moet je weten dat ik veel discipline heb, maar niet als het op sporten aankomt. Ik vind het gewoon niet leuk, dus haak altijd vrij snel weer af.

Ik zou eigenlijk lopen met twee vriendinnen, maar die zeiden in de week ervoor af. Dus toen kon ik kiezen: alleen lopen of niet lopen. Je zult begrijpen, ik heb de hele week ernaartoe heel veel excuses bedacht om niet te lopen.

  • Ik had pas twee keer eerder 7 kilometer gelopen,
  • Het was heel warm buiten,
  • Ik had een blaar op mijn voet,
  • Mijn vriend was heel druk met werk dus ik kon maar beter thuisblijven bij onze zoon zodat hij nog even kon doorwerken voor het weekend,
  • Zou het niet gek zijn als ik daar in mijn eentje zou staan,
  • Wat als iedereen mij voorbij zou rennen,
  • Wat als ik het niet zou halen?

Kortom, excuses te over!

Maar hee. Ik ben dus toch gegaan! En gestart. En ik heb hem uitgelopen. In een keer. In een snellere tijd dan ik had verwacht (nee, ik ga de tijd niet delen, maar ik was zeker niet de laatste ;-)).

En weet je, het gaf zo’n goed gevoel. En dat deed me weer realiseren hoe fijn het is om een doel te behalen. Wat dat met een mens kan doen. Natuurlijk, dit was geen marathon van New York, maar misschien wel een eerste stap er naartoe.

Niet alleen in sporten is het fijn om doelen te stellen (en te behalen), maar ook in de rest van mijn leven. Het zorgt ervoor dat ik richting geef aan mijn leven en dat ik meer controle ervaar. Ik neemt de teugels in eigen handen en er ontstaat daardoor groei.

Maar er zijn nog meer voordelen:

  1. Het zorgt dat je focus krijgt en behoudt;
  2. Je krijgt meer voor elkaar (resultaat) als je een doel hebt;
  3. Je krijgt meer zelfvertrouwen en leert te vertrouwen op je eigen gevoel;
  4. Je bent niet afhankelijk van de ander, want het is jouw doel;
  5. Je groeit als persoon.

Dus waar wacht je op? Stel ook doelen voor jouw leven. En als je dat dan doet, geef ik je hier alvast wat tips om rekening mee te houden.

Niet teveel, niet te weinig
Zorg dat je genoeg doelen hebt om het uitdagend te houden, maar houdt het aan de andere kant wel overzichtelijk. Ik ga uit van minimaal 7 doelen, maar maximaal 10.

Formuleer positief
Schrijf op wat je wil bereiken, niet wat je niet wil. Vaak is het veel makkelijk om te omschrijven wat je niet meer wil, dan wat je wel wil bereiken. Denk maar aan: ik wil stoppen met roken/ ik wil niet meer roken. Dat is niet wat je wil: je wil graag gezonder leven. Dus dat wordt je doelstelling.

Verdeel een groot doel in kleinere brokken
Schrijf op wat je einddoel is en verdeel dat doel in kleinere doelstellingen om het haalbaar te halen. Het moet per dag, week, maand helder voor je zijn hoe je het doel uiteindelijk gaat bereiken.

Je moet het zelf willen
Maak doelstellingen waar je zelf ook echt achter staat. Iets wat je echt wil. Niet omdat je vindt dat het moet. Voor mij zou het bijvoorbeeld echt belachelijk zijn als mijn doelstelling zou zijn: ik wil in 2018 elke dag minimaal 1 uur in de sportschool doorbrengen. Ik vind sporten niet leuk, zeker in een sportschool niet en wil ook geen fitgirl zijn hoewel ik respect heb voor mij vriendinnen om me heen die wel elke dag in de sportschool staan. Mijn doelstelling is dus: ik wil in 2018 elke week minimaal 2 keer een uur hardlopen. Voor mij realistisch, haalbaar, maar toch nog een uitdaging.

Maak je doelstelling SMART
Die term hebben we allemaal ooit wel eens geleerd. Maar het is wel zo, een doelstelling die SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) is, is makkelijker te realiseren dan een doelstelling die dat niet is. “Meer sporten” is een leuk voornemen, maar geen goede doelstelling.

Zo, en nu trek ik mijn hardloopschoenen aan voor een rondje. Begin jij met je lijstje? Ik vind het leuk om te horen wat jouw doelstellingen zijn. Reageer je hieronder?

Denk groot, begin klein. Maar vooral: begin!